'One Stop Center' untuk info-info Kesihatan Yang Terkini

Ahad, 6 November 2016

KESIHATAN SEKUSAL

Penderaan Seksual Remaja

Aini telah datang ke klinik sendirian mengadu mengalami kegatalan pada kemaluan dan lelehan kekuningan semenjak sebulan lalu. Doktor Linda yang memeriksa mendapati  Aini mengidap penyakit kelamin. Aini baru berumur 14 tahun dan doktor Linda mula bertanya tentang apa yang telah berlaku. Akhirnya dalam tangisan Aini mengadu yang dia telah di dera secara seksual oleh bapanya sendiri semenjak 6 bulan yang lalu. Aini  takut untuk memberitahu ibunya kerana khuatir dia akan dipersalahkan atau ibu bapanya akan berpisah. Aini berasa sangat sedih dan terperangkap tetapi tidak tahu apa perlu dlakukan.
Ini adalah senario yang tidak asing di mana penderaan seksual dilakukan terhadap remaja. Remaja mungkin mengatakan perkara ini tidak ada kena mengena dengan mereka dan ianya tidak mungkin akan berlaku. Disebabkan sikap beginilah ianya berlaku dan ianya berlaku tatkala remaja lansung tidak menjangka ianya akan berlaku. Jika bukan untuk diri sendiri pengetahuan ini boleh sahaja digunakan bagi membantu orang di sekelling mereka.
Apa itu penderaan?
Penderaan  adalah satu pencabulan atau pelanggaran hak kamu sebagai  remaja untuk terus membesar dan berkembang dalam keadaan sihat dan bermaruah. Disamping itu ia mengakibatkan remaja menjadi lebih berisiko dalam kehidupan  seterusnya. Penderaan ini mungkin berlaku secara fizikal, emosi atau seksual.

Penderaan fizikal ialah apabila sesaorang itu dicederakan secara fizikal. Kecedeaan yang dialami boleh dilihat dengan jelas di mana mana bahagian anggota badan. Selalunya ianya adalah akibat dipukul oleh benda keras atau senjata.
Penderaan emosi pula adalah sesuatu perbuatan termasuk memulau, mengasingkan, humiliasi, serangan cara lisan dan sebagainya sehingga menyebabkan sesaorang remaja itu berasa tiada identiti, jati diri dan harga diri. Mangsa penderaan emosi selalunya mempunyai harga diri yang rendah.

Penderaan seksual ialah gangguan terhadap remaja dengan niat untuk mendapat kepuasan seksual. Ianya tidak hanya terhad kepada melakukan aktiviti seks tetapi melibatkan perbuatan seperti meraba dan percakapan.

Siapa yang selalunya melakukan penderaan ini?
Kita selalu membayangkan orang yang melakukan penderaan seksual ini adalah saorang asing yang secara tiba tiba muncul dari dalam semak atau menceroboh masuk kedalam rumah dan melakukannya. Sebenarnya pendera seksual itu boleh juga dari kalangan sesiapa sahaja termasuk orang yang dikenali oleh remaja. Kerap kali juga penderaan seksual ini dilakukan oleh ahli keluarga sendiri. Oleh kerana itulah ianya sering berlaku apabila ianya tidak dijangka.

Kenapa penderaan berlaku?
Seorang yang melakukan penderaan selalunya mempunyai masalah menguruskan emosinya. Dia mungkin mempunyai masalah kesedihan yang melampau, kekecewaan yang teruk atau kemarahan yang tidak dapat di kawal.  Tanpa pengurusan yang baik pendera melepaskan kemarahan dan kekecewaan dengan melakukan penderaan kepada orang lain. Selalunya remaja lelaki menjadi mangsa penderaan fizikal mungkin kerana sebagai lelaki mereka dianggap lebih kuat bertahan dari remaja perempuan. Seorang pendera seksual juga mungkin seorang yang pernah menjadi mangsa dera.
Penderaan seksual juga mungkin berlaku apabila pendera  tersebut teransang daripada menonton video atau gambar lucah.

Apakah yang akan terjadi pada mangsa dera?
Remaja yang telah didera mungkin berasa sangat sedih, murung dan merasakan masa depan mereka sangat gelap. Tanpa bimbingan dan sokongan yang kuat remaja mungkn mengambil tindakan mencederakan dirisendiri. Kemurungan ini mungkin akan menganggu polar tidur remaja dan tabiat pemakanan mereka.
 Sesetengah remaja pula mungkin memendamkan rasa sedih, kecewa marah dan geram ini dan  mempamirkan tingkahlaku yang agresif. Ada yang mula bertingkahlaku agresif terhadap haiwan, sering terlibat dalam pergaduhan di sekolah mahu pun di rumah.

Walaubagaimana pun sesetengah remaja berubah menjadi seorang yang pendiam dan suka bersendiri. Mereka juga mungkin menghadapi gangguan dalam pembelajaran dan tidak dapat menumpukan perhatian.
Remaja perempuan yang didera secara seksual mungkin hamil atau menghidap jangkitan kelamin. Remaja yang gagal mendapatkan pertolongan mungkin berakhir dengan mencederakan diri sendiri. Remaja lelaki yang didera secara seksual lebih kerap terlibat dengan jenayah dan penyalahgunaan substans.
Remaja yang didera mungkn menghadapi masalah menjalin persahabat baru dan sukar ntuk mempercayai orang lain terutama orang dewasa. Kesan kesan ini adalah lebih ketara jika penderaan yang di alami adalah oleh ahli keluarga sendiri.
Apa yang boleh dilakukan oleh seorang remaja yang telah di dera?
  • Yang paling penting, JANGAN SALAHKAN DIRI SENDIRI. Anda tidak bersalah
  • Cari orang dewasa yang anda boleh percayai seperti guru, ibu bapa( jika mereka bukan pendera), atau saudara rapat dan ceritakan  masaalah ini. Jika anda berdiam perkara ini akan berterusan dan menjadi lebih teruk.
  • Hubungi talian Nur 15999. Anda bole mengadu dan mendapatkan pertolongan dari perkhidmatan ini.
  • Klinik kesihatan berdekatan dengan anda juga mempunyai perkhidmatan kesihatan remaja. Malah anda boleh mengadukan masalah anda kepada mana mana pegawai perubatan di klinik tersebut yang akan membantu anda mendapatkan pertolongan lanjut.
  • Hubungi polis
 Bagaimana mengelakkan penderaan seksual ini dari berlaku ?
Seorang remaja yang telah menjangkau umur 10 tahun di nasihatkan supaya tidur bersingan dari kedua ibu bapa. Malahan adik beradik lelaki dan perempuan juga dinasihatkan tidak tidur didalam bilik yang sama.
Pakai pakaian yang sesuai dan tidak menjolok mata walaupun didalam rumah sendiri. Remaja mungkin tidak sedar pakaian merka mungkn meransang ahli keluarga mereka sendiri terutama jika mereka di bawah tekanan dan di bawah pengaruh substans.Elakkan menerima minuman atau makanan dari orang yang baru dikenali. Ia mungkn telah di cemari dadah yang akan menyebabkan anda khayal dan tidak boleh melawan.
Selalu keluar dalam kumpulan. Elakkan bersendirian dengan lelaki walaupun anda telah lama mengenali mereka. Jangan menumpang kenderaan orang yang tidak atau baru dkenali. Pastikan jika anda bersama rakan dalam kumpulan, tidak ada pengunaan alkohol atau substans lain. Keputusan yang dibuat dibawah pengaruh substans sering keputusan yang  tidak rasional. Jadilah remaja yang mempunya pengetahuan agama dan moral yang bagus dan mengamalkan nilai nailai agama dan moral tersebut. Sebagai remaja, lengkapkan diri anda dengan ilmu dan seringlah bertanya dengan orang yang lebih tua dan matang jika anda mempunyai masalah. Ilmu yang anda dapat ini mungkin akan menyelamatan anda dari penyesalan seumur hidup.

Kesihatan Seksual Bagi Golongan Remaja Kurang Upaya

(KESIHATAN SEKSUAL BAGI GOLONGAN KANAK-KANAK DAN REMAJA KURANG UPAYA)

PENGENALAN

Golongan orang kurang upaya mempunyai kehendak biologi sama dengan manusia lain. Orang kurang upaya juga mempunyai jangka hayat/hidup lebih lama dan memilih untuk berkahwin atau terlibat secara seksual.  Memberi kesedaran kepada golongan ini berkaitan kesihatan seksual dari usia muda/kecil boleh membantu mereka mengelakkan kesulitan di kemudian hari dan juga dapat membantu mereka dapat menjaga keselamatan peribadi mereka. Masyarakat  biasanya mengatakan  bahawa kanak-kanak kurang upaya tidak mempunyai nafsu dan berkaitan  jantina, bermakna mereka tidak mempunyai keupayaan seksual atau menggesa nafsu.  Mitos seperti ini adalah sangat berbahaya bagi kanak-kanak kurang upaya dan mereka lebih terdedah kepada penderaan seksual serta boleh mendorong mereka mempunyai tingkah laku seksual yang tidak sesuai. Tambahan pula, seksualiti adalah topik yang susah dan pantang-larang sukar untuk dibualkan bagi sesetengah masyarakat. Mereka tidak memahami seksualiti dan menyalah gunakan tafsiran tersebut. Oleh itu, golongan ini sukar atau tidak mampu untuk mengenal atau melaporkan situasi yang mencurigakan dan boleh dimanipulasi oleh orang lain. Mereka juga mungkin berfikir bahawa tingkah laku itu atau perbuatan yang kononnya membantu untuk keperluan harian mereka seperti mandi, berpakaian dan pergerakan yang sesuai adalah rutin harian biasa. Maka, kanak-kanak dan remaja kurang upaya juga mempunyai keperluan yang sama untuk belajar dan mengetahui berkaitan seksualiti. Maka, kanak-kanak dan remaja kurang upaya mempunyai keperluan yang sama untuk mempunyai pengetahuan dan kemahiran berkaitan kesihatan seksualiti.

MULAKAN PADA USIA MUDA

Adalah  tidak terlalu awal untuk mulakan pengajaran kesihatan seksual terutama bagi  kanak-kanak kurang upaya. Jawapannya  ialah mulakan “secepat mungkin”. Mulakan pada  usia awal , mulakan  kesedaran kepada mereka dengan  memulakan  penjelasan kepada mereka bagaimana anda menjaga kebersihan mereka.
Ini boleh bermula dengan penerangan kepada mereka dalam bahasa yang mudah mengapa anda melakukan apa yang anda lakukan dengan membersihkan mereka seperti selepas memakai lampin pakai  buang atau selepas membuang air besar  dan juga semasa mandi.  Selain itu, mereka juga perlu sedar/tahu bahawa orang lain tidak dibenarkan untuk melakukan perkara yang sama kecuali orang-orang yang khusus diberi kebenaran untuk berbuat demikian. Ini adalah penting apabila terdapat penjaga lain yang terlibat seperti pembantu rumah, adik-beradik atau kakitangan nurseri.
Selalulah berbincang  isu-isu yang membuatkan mereka tidak selesa dan memberi keyakinan/kuasa atau memberitahu anak anda ia adalah OK untuk mengatakan “Tidak” atau “Saya tidak suka anda menyentuh saya seperti itu”.

FAKTA
Akibat pilihan yang meningkat dan peluang yang ada, kanak-kanak dan remaja kurang upaya mempunyai keperluan yang asal/sama untuk belajar tentang seksualiti. Artikel ini berharap dapat memberi pemahaman tentang seksualiti dan keselamatan peribadi. Matlamat pendidikan kesihatan seksualiti adalah untuk :
  1. Memberi maklumat seperti memahami perbezaan antara seks dan seksualiti. Seks adalah sebahagian kecil daripada seksualiti.
  2. Membangunkan nilai-nilai murni (keluarga, agama, nilai-nilai budaya)
  3. Membangunkan kemahiran interpersonal
  4. Membangunkan tanggungjawab dan tindakan yag sepatutnya bagi menjaga tubuh badan mereka
  5. Tahu bagaimana dan bila untuk mendapatkan bantuan
Seksualiti manusia merangkumi :
  • Pengetahuan seksual
  • Kepercayaan, sikap dan nilai-nilai
  • Tingkah laku. Ia perbincangan yang merangkumi anatomi, fisiologi dan biokimia sistem tindak balas seksual. Seks adalah tindakan dan sebahagian kecil seksualiti.
Tips untuk bercakap tentang seksualiti :
  1. Jadikan topik kepada segmen-segmen yang lebih kecil supaya lebih mudah untuk difahami
  2. Mula dengan perkara asas (bertanya kepada mereka apa yang mereka tahu)
  3. Berfikir dengan konkrit (gunakan isyarat visual dan memberikan contoh)
  4. Berulang-ulang dan kumpulkan kesimpulan
  5. Ubah suai mengikut jenis kurang upaya. Memberi tumpuan kepada individu bukan kepada kecacatan
  6. Biar jelas,gunakan perkataan mudah dan perubatan/saintifik  tetapi penekanan perlu  untuk  menggunakan istilah perubatan yang betul
  7. Selesa dengan material/bahan pendidikan kesihatan adalah penting untuk menyampaikan mesej positif tentang seksualiti untuk membina keyakinan diri mereka
  8. Bertindak secara berkesan/betul apabila ada  tingkah laku yang tidak sesuai, memberi tindak balas bukan mengikut emosi
  9. Buat pertimbangan yang betul bukan menghukum
  10. Memahami dinamik penderaan seksual kanak-kanak
PANDUANPENDIDIKAN SEKSUAL MENGIKUT UMUR YANG SESUAI
Isi kandungan pendidikan perlu diajar dalam beberapa sesi. Ibu bapa atau penjaga  mesti konsisten “mengajar” menggunakan setiap masa/peluang pengajaran yang ada. Sikap kita mesti bersesuaian dengan budaya kita, etnik, personaliti, didikan, nilai-nilai keluarga, agama dan pengalaman lalu kita. Berikut adalah panduan menggariskan apa yang perlu kita ajar  seperti di bawah :
3 – 9 tahun
10 – 15 tahun
16 tahun dan ke atas
Bahagian Tubuh Badan

Tahu perbezaan antara lelaki dan perempuan. Menamakan bahagian badan termasuk bahagian badan sulit dan menggunakan istilah yang betul dan fungsinya.
Perubahan kitaran hidup.
Memahami perbezaan fizikal antara lelaki & wanita dalam  kitaran hidup (kanak-kanak lelaki menjadi seorang lelaki dan kanak-kanak perempuan menjadi wanita).
Badan anda adalah tanggungjawab anda.
Bahagian badan sulit dan tidak sulit.
Mengenal bahagian badan sulit dan semua orang mempunyai anggota sulit.
“Orang lain tidak harus melihat anggota sulit anda”
“Orang lain tidak harus menyentuh bahagian sulit anda”
“Anda tidak perlu melihat anggota sulit orang lain”
“Anda tidak perlu menyentuh anggota sulit orang lain”
Perubahan Akil baligh – Perbezaan fizikal, mental & emosi.
Perbezaan  antara seks dan cinta.
Penerangan bagaimana bayi  dibentuk/terjadi dengan bahasa yang mudah dan jika berpeluang/masa ada.
Penerangan bagaimana bayi  dibentuk/terjadi. Memahami konsep kesihatan reproduktif.
Bertanggungjawab berkaitan hubungan seksual & tahu konsep keibubapaan.

Kebersihan diri
Kebersihan diri  Melancap
Kebersihan diri  Melancap
Konsep awam & peribadi
Tempat awam dan tempat peribadi yang selamat dan tidak selamat.
Tempat awam dan tempat peribadi yang selamat dan tidak selamat.
Tingkahlaku, cara berpakaian & cara untuk bergaul dengan orang.
Tingkah laku – betulkan jika berpeluang.
Tingkahlaku & cara berpakaian.

Perbualan – betulkan jika/bila ada peluang
Perbualan – bila bercakap dengan orang yang anda percayai.
Perbualan dengan orang yang dipercayai.
Perasaan & emosi
Kemahiran asas dalam bersosial dan komunikasi
Membina dan mengekalkan hubungan dengan jantina yang sama dan berlainan.
Membina dan mengekalkan hubungan dengan jantina yang sama dan berlainan.

Menyedari dan menyatakan emosi.
Berkenalan dengan  kawan-kawan.
Cara untuk berkawan dan bercakap dengan orang-orang lain.
Cara untuk berkawan dan bercakap dengan orang.
Perhubungan & sentuhan
Batasana perhubungan  (Pengenalan kepada bulatan perhubungan -link).
Batasan perhubungan antara jantina yang sama dan bertentangan (Pengenalan kepada bulatanperhubungan -link).
Perhubungan antara jantina yang sama dan bertentangan.
Mengetahui  jenis sentuhan
  • Perbezaan sentuhan  sesuai dan tidak sesuai.
Mengetahui jenis sentuh & berkata “Tidak” kepada sentuhan yang tidak sesuai.
Semua orang mempunyai tempat & ruang peribadi.
Mengetahui jenis sentuh & berkata “Tidak” kepada sentuhan yang tidak sesuai.
Semua orang mempunyai tempat & ruang peribadi.

 Kata  “Tidak” kepada sentuhan tidak sesuai.
Undang-undang & akibat jika menyentuh dengan sentuhan yang tidak sesuai terhadap orang lain.
Undang-undang & akibat jika menyentuh dengan sentuhan yang tidak sesuai terhadap orang lain.
Rancangan keselamatan
Kata TIDAK, PERGI, BERITAHU
Ajar  kanak-kanak tentang keselamatan. Berkata “Tidak” atau Jerit, Pergi  & Beritahu.
Ajar  kanak-kanak tentang keselamatan. Berkata “Tidak” atau Jerit, Pergi  & Beritahu.
Ajar  kanak-kanak tentang keselamatan. Berkata “Tidak” atau Jerit, Pergi  & Beritahu.
JANGAN menyimpan RAHSIA jika ada isu sentuhan/ menyentuh yang tidak 
 sesuai.
Share:

0 ulasan:

Catat Ulasan

CALENDER

JOM SEMBANG

Blogger templates